Jak się wyspać? Co wpływa na jakość snu?

woman-506120_1280Uwielbiam być wyspana. Kto nie lubi. Od razu życie staje się łatwiejsze, a problemy łatwiej rozwiązać. Brak snu bardzo szybko może doprowadzić do pogorszenia samopoczucia, a w efekcie do problemów zdrowotnych, życiowych i wszelakich.

Nie należę do osób łatwośpiących. Budzi mnie najmniejszy hałas i światło. Nie zasnę w środkach komunikacji, na siedząco i gdy jest mi niewygodnie. To jednak i tak duży postęp w stosunku do młodości (no dobra, młodszej młodości, nadal jestem młoda), kiedy kilkugodzinne zasypianie było dla mnie codziennością. Nie umiałam nawet zasnąć w ciągu dnia po nieprzespanych nocach. Jakie nawyki pomogły mi w opanowaniu problemu?

  • Pierwszym i najważniejszym jest niestresowanie się brakiem snu

Kiedyś, leżąc bezsennie, torturowałam się myślami o własnej bezsenności. Odliczałam, ile godzin i minut zostało do pobudki, a one mijały niepostrzeżenie. Bałam się, że jak urwę noc, świat się zawali, małe pandy będą ginąć i moje życie nigdy nie będzie takie samo. Po pewnym czasie po prostu dojrzałam i zauważyłam, że nawet po 3 godzinach snu jestem w stanie pójść do pracy i jakoś dożyć do wieczora. Teraz jak nie mogę zasnąć, staram się w ogóle o tym nie myśleć. Nie namawiam oczywiście do bagatelizowania problemu, tylko do samej zmiany podejścia.

  • Zrelaksowanie się przed snem

Aby dobrze spać, przed snem potrzebuję trochę czasu dla siebie. Najlepiej, jeżeli obejrzę jakiś serial. Jeżeli zdarzają mi się dni, gdy pracuję kilkanaście godzin bądź długo wykonuję monotonną czynność (zawsze wtedy  mam problem z zaśniecięm, bo mam przed oczami to, co robiłam) jeszcze bardziej kładę na to nacisk. O dziwo, najlepiej działają wtedy na mnie mocne kryminały, bo skupiają moje myśli na zupełnie innych problemach. Stratę czasu nad serialem tłumaczę poprawą angielskiego (oglądam bez napisów). W dni kiedy przychodzę do domu i od razu idę spać, wiem, że nie będzie to dobry sen.

  • Zadbanie o zakończenie bieżących spraw

Jeżeli tylko mogę, to na bieżąco robię wszystkie przelewy, odpisuję na wiadomości, składam zamówienia. Czyli robię wszystko, co jest pilne, aby nie bać się, że kolejnego dnia o czymś zapomnę. Ewentualnie zapisuję sobie w telefonie masę przypomnień.

  • Wygodny materac

Niestety dosłownie kilka razy w życiu zdarzyło mi się spać na bardzo wygodnym materacu. Nie budziłam się wtedy w nocy, a rano czułam się jak nowonarodzona. Obecnie jestem na etapie wyboru swojego pierwszego materaca w życiu i najbardziej stawiam właśnie na jego komfort.

  • Cisza

W moim przypadku jest konieczna do spania. Niestety jestem uzależniona od zatyczek do uszu, ale od kiedy je stosuję moja jakość snu bardzo się poprawiła.

  • Ciemność

Kolejna rzecz, która jest dla mnie bardzo ważna. Jeżeli obudzę się o świcie i będę miała jasno w pokoju, już nie zasnę. Dlatego korzystam z opasek na oczy (zakładam nad ranem, jak się przebudzę), teraz chcę kupić rolety nieprzepuszczające światła.

  • Wieczorem tylko lekki posiłek

Zaśniecię z pełnym brzuchem nie kończy się dobrze.

  • Dbanie o to, aby w brzuchu nie burczało

Mam szybką przemianę materii i kolację muszę jeść najwcześniej 2 godziny przed snem, inaczej głód obudzi mnie w środku nocy.

  • Dopiero idąc spać kłaść się do łóżka

Staram się nie czytać i nie oglądać filmów leżąć w łóżku, w pościeli. Dla mnie „idę spać” oznacza „ścielę łóżko i kładę się”.

  • Nie drzemanie w ciągu dnia

Bardzo zaburza mi to mój cykl dzienny. Jeżeli jestem niewyspana, staram się jakoś dotrzymać wieczora. Oczywiście, jeżeli miałabym wieczorem wyjść i mam świadomość, że zbyt wcześnie się nie położę, staram się zasnąć w środku dnia, aczkolwiek nie wychodzi mi to łatwo.

  • Dotlenienie organizmu

Znacznie lepiej mi się śpi na wsi niż w mieście, ewentualnie po dniu spędzonym na świeżym powietrzu. Przed snem dobrze też jest wywietrzyć pokój. Na dotlenienie wpływa też prawidłowe oddychanie. U mnie koniecznością jest idealnie odetkany nos, co w przypadku moich problemów z zatokami jest wyczynem.

  • Niska temperatura

Zaleca się spanie w chłodnej temperaturze. Pomimo tego, że należę do osób gorącolubnych, w nocy lubię jak jest mi chłodno.

  • Melisa

Zwłaszcza w syropie. Miała na mnie zbawienny wpływ.

Polecam także, aby nigdzie w zasięgu wzroku nie było zegara, otwieranie oczu zbytnio kusi:)

Podobno dobrze na sen wpływają również:

  • czekolada;
  • gorąca kąpiel;
  • ciepłe mleko z miodem;

Jednak w ich przypadku nie zauważyłam u siebie większych efektów.

Bardzo duży wpływ na sen ma jakość naszego życia, sport, odżywianie, tego typu sprawy, jednak dopóki nie wprowadzę ich u siebie, nie będę się wypowiadać:)

Kolorowych snów!

 

 

Grocrafty

  • http://herbanna.blogspot.com Paulina Anna

    To prawda, wiele rzeczy z tej listy pomogło mi w końcu poradzić sobie z problemami z zasypianiem 🙂 Plus 1-2 godziny marszu i spaceru na świeżym powietrzu

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Cały czas przymierzam się do marszu;)

      • http://herbanna.blogspot.com Paulina Anna

        Najtrudniej jest się zebrać i wyjść z domu, jak już idziesz to idzie łatwo :))

  • http://www.spirulina.pl/ Madzia

    Uwielbiam spać i nie mam mocnych, żeby mnie obudzić 😀 Najlepiej mi się śpi, gdy w pomieszczeniu jest troszkę chłodniej. Lubie porządnie przewietrzyć pokój przed pójściem spać

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Zazdroszczę mocnego snu!:)

  • http://wisnione.pl/ Wiśniona

    Ja zazwyczaj sypiam bez problemów – taki typowy leniwiec ze mnie ? Ale czasami pół nocy się wiercę nic. Jestem wtedy tak podirytowana tym faktem, że chyba przez to nie udaje mi się zasnąć.

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Znam ten ból:) Kiedyś co druga noc tak u mnie wyglądała, bardzo pomogło wstawanie do pracy i uświadomienie sobie, że jak nie prześpię jednej nocy, to nic się nie stanie:)

  • http://mlodytatatrenerems.pl mlodytatatrenerEMS

    Ostatnio mam problemy ze snem. Myślę, ze powodem jest stres. Firma, sprawy bieżące, nowe pomysły. Śpię na pół gwizdka. ALe mam nadzieje, że w końcu się wyśpie 🙂

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Stres to wróg pod każdym względem. Niestety tekst „Nie stresuj się” nie jest tak łatwo wprowadzić w życie;)

  • http://www.fanaberiepatrycji.pl/ Patrycja Janicka

    Ja to jestem wiecznie niewyspana 🙁 Spróbuję któregoś Twojego sposobu to może coś mi pomoże 😉

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Trzymam kciuki:)

      • http://www.fanaberiepatrycji.pl/ Patrycja Janicka

        Nie dziękuję 😉

  • http://www.moj-kawalek-podlogi.pl Edyta moj-kawalek-podlogi

    W moim przypadku zdecydowanie cisza jest kluczowym elementem. Odpowiednia ilość snu jest w moim przypadku ważnym wymogiem, by mój organizm funkcjonował dobrze. Wystarczy 1-2 dni z mniejszą ilością snu i moja efektywność drastycznie spada.

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Mam tak samo:)

  • http://receptanawyglad.blogspot.com Palefaced

    Ja niestety mam ogromny problem ze zasypianiem. W szczególności, gdy mam mniej obowiązków. Do tego najlepiej mi się śpi około południa, co mnie przeraża 🙁

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Nawet przy regularnym porannym wstawaniu?

      • http://receptanawyglad.blogspot.com Palefaced

        Jedynie jak wstaje o 6 to szybko zasypiam ?

        • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

          Może to jest dobra pora dla Twojego organizmu;)

          • http://receptanawyglad.blogspot.com Palefaced

            To bardziej z wycieńczenia po całym dniu bo tak wcześnie wstaje jak chodze kiedyś do szkoły teraz na zajęcia ? moja pora to jednak bardziej od 2-4 do 10-12 ale tak cieżko żyć ?