Probiotyki – szybka pomoc zdrowotna

wwwwwwwww

O probiotykach mówi się bardzo dużo. Pierwszy raz usłyszałam o nich w dzieciństwie, kiedy zapisywano mi je przy każdej antybiotykoterapii (a trochę ich było). Od tamtej pory kojarzyły mi się wyłącznie z chorobą i tylko w takich przypadkach je brałam.

Na studiach odkryłam, że można stosować je również jako suplement diety.

Czym są probiotyki?

Są to żywe kultury bakterii, najczęściej pałeczki kwasu mlekowego, które pomagają w zachowaniu prawidłowej mikroflory jelitowej. Często w suplementach łącznie z probiotykami występują prebiotyki, czyli substancje przyspieszające namnażanie się owych kultur bakterii.

Jakie właściwości przypisuje się probiotykom?

  • Pomoc w bólach brzucha, nudnościach, biegunkach;
  • Obniżanie poziomu złego cholesterolu w organizmie;
  • Polepszanie przemiany materii;
  • Zwiększenie wchłaniania wapnia, żelaza i cynku;
  • Pomaganie w profilaktyce chorób dziąseł;
  • Pomoc w zwalczaniu wrzodów żołądka;
  • Zwiększenie ogólnej odporności organizmu;
  • Zapobieganie powstawaniu nowotworów;
  • Zmniejszenie objawów nietolerancji laktozy;
  • Zapobieganie zakażeniom jelitowym.

Stosuję je zawsze, kiedy mam problemy z układem pokarmowym, działają wspaniale. Zawsze mam je pod ręką.

Profilaktycznie można stosować produkty żywieniowe, które naturalnie florę bakteryjną wspomagają.

wwwNaturalne probiotyki:

  • przetwory mleczne (jogurt naturalny, kefir, maślanka);
  • kiszonki domowej roboty – kapusta i ogórki (te sklepowe mają konserwanty, które zmniejszają ich dobroczynne działanie);
  • kwas chlebowy.

Naturalne prebiotyki:

  • cebula;
  • czosnek;
  • pomidor;
  • karczochy;
  • cykoria;
  • szparagi;
  • szpinak;
  • por;
  • rośliny strączkowe;
  • jagody;
  • banany;
  • siemię lniane.

Jeśli borykamy się z obniżoną odpornością organizmu, w myśl zasady, że zdrowie zaczyna się od układu pokarmowego, polecam spróbowanie probiotyków i prebiotyków.

 

Grocrafty

  • Monika Skocz

    Bardzo ciekawe 🙂

    • Grocrafty

      Dzięki:)

  • http://pandaoverseas.com/ ANIA || TORONTO

    Ja osobiscie kupuje jogurty z probiotykaami wiec spozywam je bardzo czesto :))

    • Grocrafty

      Ja niestety w przydomowych sklepach nie mam takich jogurtów, ale jak znajdę, zrobię zapas (mówię o jogurtach, gdzie na opakowaniu umieszczone są nazwy kultur bakterii):)

  • http://oliloli-newlife.blogspot.ch/ Paulina Grochowska

    U nas dostatek probiotyków w postaci jogurtów, lodówka wręcz kipi bo nie może ich zabraknąć w codziennej diecie

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Ja ostatnio w sklepie dużo czasu spędziłam na poszukiwaniu jogurtu, który będzie zawierał korzystne bakterie, niestety na rynku jest ich bardzo mało.

  • http://abakercja.blogspot.com Ania Abakercja

    ja też bym nie pomyślała, żeby stosować probiotyki w tabletkach profilaktycznie, jako suplement diety. ale te naturalne jak najbardziej.
    i fajnie, że wyjaśniłaś różnicę pomiędzy probiotykami, a prebiotykami, bo sama nie do końca wiedziałam, co jest co 😉

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Niestety naturalne ciężko dostać, sporo produktów tylko wygląda na zawierające probiotyki;)

  • http://grzegorzdeuter.pl/ Grzegorz Deuter

    Pamiętajmy, że jogurt naturalny nie zawsze jest tym, co napisano na opakowaniu

    • http://grocrafty.pl/ Grocrafty

      Dokładnie:)